mandag 22. juni 2009

kum ba yaaa!!!





Afrika here i come... i desember blir det fest og basar blant stråhytter, vannkrukker og dingoer. (vet ikke helt hva en dingo er, men mener å ha hørt og sett et slikt afrikansk dyr på et misjonær-slideshow en gang...)
jeg har fått fri tre uker, og skal ned å besøke synnøve som skal jobbe på barnehjem. det blir rett og slett fantastiskt!!!

et lite minus er selvfølgelig min unormale angst for edderkopper. derfor har jeg begynt med litt selvterapi, og har som mål at jeg på sikt kan bli venn med edderkoppene. sist uke var jeg på biblioteket og lånte bøkene "edderkopper" og "småkryp" til barnehagen. nå er det en unge der som er hekta på innsekter, og jeg leser mer enn gjerne disse bøkene flere ganger om dagen. jeg glaner og glor på bildene, og prøver å få et positivt forhold til de ekle krekene.

jeg har lært masse nyttig:
-edderkopper har lyseblått blod
-spyttedderkoppen dreper byttet sitt med giftigt spytt.
-fugleedderkoppen er en lodden "liten" skøyer, nesten som et pelsdyr med åtte bein.
-krabbeedderkoppen går sideslengs
-om en flue er så uheldig å sette seg fast i spindelvevet, blir den surret inn i spindelvev før edderkoppen glefser den i seg.
-noen edderkopper graver seg ned i jorda, og ligger der nedi og lusker på biller eller andre forbipasserende. skeptisk....
-noen edderkopper kalles hoppe-edderkopper. æsj æsj æsj, håper de ikke hopper rundt på savannen i afrika. ugh.

men sånn uansett så gleder jeg meg veldig masse til å reise, bare et halvt år igjen!!! reeeey reeeey!

9 kommentarer:

Jofrid sa...

Du har tid å vera med meg te ei sydenstrand i sommer, vertfall viss sydenstranda ligge i Stavangerområdet?

Briten sa...

seffølgeligt joffen... særligt om sydenstranden hette costa del kolnes-straen eller sunny sola beach....(:

synnøve sa...

Kunne godt tenkt meg og sett en dingo eg og, har aldri sett det:) Men tipper at med deg kommer vi til å se alt, både ting eg har sett før og ting som eg aldri har sett.. Du er hjertelig velkommen hvertfall!

Briten sa...

hehe takk for det, eg gleder meg så sinnsykt!!!! du må sende meg reiseruta og handlingspalnen du har lagt(: god bedring, håpe du blir frisk snart, eg å ungane savne lølløve!

Briten sa...

hanlingsplanen sko d stå.....

Jofrid sa...

Strannå ligge på Sola eller i område. Fekk hørra om ei kjempefine sydenstrand, med nesten ingen folk...altså ikkje Solastraen eller Kolnesstraen;) Den ska me nok klara å finna den!

Briten sa...

ehhh..... jofrid? prøve du å fortella meg at kolnes straen ikkje e som ei hvilken som helst SYDENSTRAND?? har du vært der??? hæ? har du kjent den gylne sanden onna fødene og den friske brisen i håret? har du kjent luktå av salt og tare og daud fisk eller hørrt de freidige småfluene surre? eg trur virkeligt du ska ta deg ein tur te costa del kolnes eg. men for all del... me kan jeddna ta ein tur den den der andre straen og... sånn by the way...

Anonym sa...

ein liden kommentar t "noen edderkopper graver seg ned i jorda, og ligger der nedi og lusker på biller eller andre forbipasserende. skeptisk...."
må desverre beklaga å sei at du e ikkje så liten at dei edderkoppane komme t å forveksla deg me ei billa.. :-P
tror ikkje du trenge å vær redde for d..:-P

Briten sa...

jammen may bente... "biller eller ANDRE FORBIPASSERENDE...." se for deg at du går der å trør i mark og lyng, og plutselig kommer det ein king size spider frem frå jorda og bykser til... bille eller ikkje bille, eg e livredde....